Estatuts

 


ESTATUTS DE L’ASSOCIACIÓ DE PROPIETARIS I VEÏNS DE SANT MATEU DE MONTNEGRE 

adaptats a la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació (BOE núm. 73, de 26 de març de 2002)




Capítol I 


Denominació, finalitats i domicili



Article 1

Amb la denominació Associació de Propietaris i Veïns de Sant Mateu de Montnegre es constitueix  l’Associació que a l’empara de l’article 22 de la Constitució, ha de regular les seves activitats d’acord amb la Llei 1/2002, del 22 de març, i els seus Estatuts. L’Associació té una durada indefinida.


Article 2

L’Associació orientarà la seva actuació, dins el seu àmbit territorial, a les següents finalitats:


a.- Defensa dels interessos generals dels propietaris i veïns, en qualitat d’usuaris i destinataris finals de l’activitat urbanística, veïnal i forestal, de la protecció d’incendis, de la gestió de correu postal, de la relació amb les companyies i/o entitats de subministrament d’energies i comunicacions, de la coordinació d’urgències i sinistres, dels aprofitaments forestals i naturals de l’entorn, de les activitats socials, lúdiques i culturals, de les actuacions de representació veïnal, de les consultes i la representació davant entitats, organismes i administracions públiques o privades, de les compareixences i intervenció  en assumptes d’interès general de la localitat i del veïnat, de la representació i la divulgació davant dels mitjans de comunicació, etc., tot fomentant les mesures participatives més adequades.


b.- Informar i recolzar els veïns en totes les qüestions que afectin els seus interessos generals.


c.- Assumir la representació dels veïns associats de l’àmbit territorial adoptant les resolucions i duent a terme les actuacions que per la seva importància o interès els afectin individualment o col·lectivament, o als interessos generals del municipi.


d.- Fomentar l’associacionisme entre els veïns de l’àmbit territorial com a instrument de participació i defensa dels interessos generales dels veïns.


e.- Vigilar i exigir que les administracions públiques, en el seu respectiu àmbit de competències, compleixin escrupolosament amb les seves obligacions d’acord amb la normativa vigent.


f.- Exigir a les administracions públiques, en el seu respectiu àmbit de competències, el compliment dels drets reconeguts per la Llei Orgànica 1/2002, les seves normes de desenvolupament i els reglaments municipals, relatius a:


  1. Rebre informació directa dels assumptes que són d’interès comú.

  2. Participar de les subvencions públiques per al desenvolupament de projectes i activitats.

  3. Establir convenis de col·laboració en programes d’interès general.

  4. Ser declarada entitat d’utilitat pública.

  5. Intervenir en tots els àmbits de les administracions públiques i empreses de serveis, subministres i comunicació per a defensar els interessos generals dels veïns.

  6. Utilitzar els mitjans públics (locals, sales de reunió, centres socials, ràdios, etc...) per l’exercici de les seves funcions de representació i defensa dels interessos dels veïns.

  7. Exercir el dret a la iniciativa popular.

  8. Ser escoltada en els Plens i Comissions municipals en els assumptes que afectin de manera particular o general (elaboració de disposicions generales) als veïns del seu àmbit territorial.


g. Qualsevol altra qüestió que acordi l’Assemblea General i que beneficiï la comunitat.


En queda exclòs qualsevol ànim de lucre.


L’Associació gaudirà de personalitat pròpia i independent de cada un dels seus membres i tindrà prou capacitat per adquirir, posseir, alienar qualsevol classe de béns, signar  contractes, crear i fomentar cooperatives de servei, associar-se o federar-se amb altres associacions, obligar-se i exercitar tota classe d’accions legals, privades i judicials, que siguin necessàries per al compliment i desenvolupament de les seves finalitats i objectius.


Article 3

El domicili de l’Associació s’estableix al Local Social de l’Ajuntament de Quart situat al carrer del Tren núm. 49, Quart 17242 (Girona), el qual es pot modificar mitjançant acord de la Junta Directiva.


L’àmbit  territorial de l’Associació se circumscriu al terme de l’antic veïnat de Sant Mateu de Montnegre, del municipi de Quart, segons es descriure a l’annex orientatiu que acompanya a aquests Estatuts.



Capítol 2


Els membres de l’Associació, els seus drets i les seves obligacions


Article 4

Poden formar part de l’Associació totes les persones físiques que siguin propietàries o tinguin fixada la seva residència permanent o temporal a l’àmbit territorial de l’Associació i siguin majors de 18 anys o menors emancipats. Només s’admetrà un sol representant per cada casa o propietat.

També poden formar part de l’Associació les entitats sense ànim de lucre degudament registrades i domiciliades dins l’àmbit territorial de l’Associació. Aquestes entitats designaran la persona natural que hagi d’ostentar la representació.

Per formar part de l’Associació s’ha de presentar una sol·licitud per escrit a la Junta Directiva, de forma preferent per correu electrònic a l’adreça de l’Associació o mitjançant qualsevol altre canal habilitat per l’Associació .

La Junta Directivaha de prendre una decisió en la primera reunió que tingui lloc i l’ha de ratificar en la propera sessió de l’Assemblea General. La denegació d’admissió haurà de ser degudament motivada i el sol·licitant rebutjat podrà exposar la seva queixa en la següent assemblea general, la qual decidirà respecte a la seva inscripció com a soci.


Article 5

Els drets dels membres de l’Associació són:


  1. Assistir amb veu i vot a les sessions de l’Assemblea General.

  2. Elegir o ser elegit per als llocs de representació o per exercir càrrecs directius.

  3. Exercir la representació que se’ls confereixi en cada cas.

  4. Intervenir en el govern i les gestions, els serveis i les activitats de l’Associació, d’acord amb les normes legals i estatutàries.

  5. Exposar a l’Assemblea General i a la Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer més plena la vida de l’Associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.

  6. Sol·licitar i obtenir explicacions sobre l’administració i la gestió de la Junta Directiva o dels mandataris de l’Associació.

  7. Rebre informació sobre les activitats de l’Associació.

  8. Fer ús dels serveis comuns que l’Associació estableixi o tingui a la seva disposició, segons els acords de l’Assemblea General relatius a l’ús i gaudí dels serveis, instal·lacions i elements comuns, per tal de facilitar la convivència dels associats dins la comunitat.

  9. Formar part dels grups de treball.

  10. Posseir un exemplar dels Estatuts.

  11. Sol·licitar i rebre del secretari la llista de socis amb l’objectiu de convocar  una Assemblea extraordinària, sempre que la petició es realitzi per escrit firmat per un mínim del 10 % dels socis, que vagi acompanyada de l’ordre del dia i que existeixi una negativa prèvia del president a convocar-la en resposta a una sol·licitud idèntica presentada pels mateixos socis per escrit.


 Article 6

Els deures dels membres de l’Associació són:

  1. Ajustar la seva actuació a les normes estatutàries.

  2. Complir els acords de l’Assemblea General i les normes que assenyali la Junta Directiva per dur-los a terme.

  3. Satisfer puntualment les quotes ordinàries i extraordinàries establertes per l’Assemblea General.

  4. Mantenir la col·laboració que calgui per al bon funcionament de l’Associació.

  5. No dur a terme gestions en nom de l’Associació sense consentiment de la Junta Directiva.


Article 7

Les causes de baixa a l’Associació són:

  1. Per decisió la persona interessada comunicada per escrit a la Junta Directiva. Aquesta baixa no l’eximeix de pagar les quotes pendents fins al


moment de la baixa ni de donar compliment a tots els acords adoptats a l’Assemblea General fins al moment de la baixa nide pagar les quotes especials o extraordinàries que com a conseqüència d’aquells acords s’hagin fixat.

  1. No satisfer les quotes fixades previ requeriment de pagament de la Junta Directiva amb avís de pèrdua de la condició de soci.

  2. No complir les obligacions estatutàries.

  3. Deixar de residir o de ser propietari dins l’àmbit territorial de l’Associació.


Llevat del primer supòsit, l’acord d’expulsió adoptat per la Junta Directiva quedarà suspès fins la següent Assemblea General que ratificarà o anul·larà l’acord d’expulsió.



Capítol III 


Assemblea General


Article 8

  1. L’Assemblea General és l’òrgan suprem de l’Associació i els seus membres en formen part per dret propi i irrenunciable.

  2. Els membres de l’Associació, reunits presencialment o telemàticament, en sessió de l’Assemblea General legalment constituïda, han de decidir per majoria els assumptes que siguin competència de l’Assemblea. Són vàlids els acords que es prenguin per majoria dels presents, tant si hi assisteixen personalment com si estan degudament representats. Els empats de vot els resolt el vot de qualitat del president.

  3. Tots els membres queden subjectes als acords de l’Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui en discrepin i els presents que s’hagin abstingut de votar.


Article 9

L’Assemblea General té les facultats següents:

  1. Modificar els Estatuts de l’Associació.

  2. Adoptar els acords relatius a la representació legal, la gestió i la defensa dels interessos dels seus membres.

  3. Controlar l’activitat i la gestió de la Junta Directiva.

  4. Aprovar els pressupostos anuals de despeses i ingressos, i la memòria anual de les activitats.

  5. Elegir els membres de la Junta Directiva, destituir-los i substituir-los.

  6. Establir les línies generals d’actuació que permetin complir les finalitats de l’Associació.

  7. Fixar les quotes que els membres de l’Associació han de satisfer.

  8. Dissoldre i liquidar l’Associació.

  9. Discutir les proposicions dels associats presentades per escrit amb vuit dies d’antelació a la celebració de l’assemblea.

  10. Adquirir o alienar béns i remuneració dels membres de la Junta Directiva, si escau.

  11. Constituir federacions amb associacions similars o integrar-se o separar-se d’alguna existent.


  1. Tot el que no estigui expressament atribuït a la Junta Directiva per la Llei o  aquests Estatuts.


La relació de facultats que es fa en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i no limita les atribucions de l’Assemblea General.


Article 10

  1. L’Assemblea General s’ha de reunir en sessió ordinària com a mínim una vegada a l’any.

  2. L’Assemblea General s’ha de reunir amb caràcter extraordinari sempre que calgui, a requeriment de la Junta Directiva o bé quan ho sol·liciti un nombre de membres de l’Associació que representi, pel cap baix, un 10% de la totalitat; en aquest últim cas, s’ha de reunir abans de vint dies.


Article 11

  1. La convocatòria de les sessions de l’Assemblea General, tant ordinàries com extraordinàries, s’ha de fer preferentment per correu electrònic a l’adreça que l’associat hagi designat i comunicat a l’Associació o per altres canals hagi escollit i comunicat.

  2. Els anuncis de la convocatòria s’han de col·locar, amb una antelació mínima de quinze dies, en els llocs disponibles que es determinin (lloc web de l'Associació o de l’Ajuntament de Quart en cas de no disposar-ne, etc.).

  3. La convocatòria s’ha d’adreçar, a més, de forma individual a tots els associats. La convocatòria ha d’especificar el dia, l’hora,  el lloc (o canal telemàtic) de la reunió i l’ordre del dia.

  4. S’han d’incloure preceptivament en l’ordre del dia de la sessió de l’Assemblea General les qüestions que susciti cada grup de treball, sempre que prèviament s’hagin comunicat a la Junta Directiva.

  5. Les sessions de l’Assemblea General, les presideix el president de l’Associació. Si no hi és, el substitueixen, successivament o el vocal de més edat de la Junta Directiva. Ha d’actuar com a secretari qui ocupi el mateix càrrec a la Junta Directiva.

  6. El secretari ha d’aixecar acta de cada sessió de l’Assemblea General.

  7. A cada sessió  s’ha de llegir l’acta de l’anterior a fi d’aprovar-la o de presentar-hi esmenes. Per això, a més, a la convocatòria de l’Assemblea General s’adjuntarà l’acta de l’anterior assemblea que caldrà aprovar si escau.



Article 12

La sessió de l’Assemblea General queda vàlidament constituïda en primera convocatòria amb l’assistència o representació, presencial, telemàtica o mixta d’un mínim, del 50% d’associats presents o representats. Queda vàlidament constituïda en segona convocatòria sigui quin sigui el nombre d’associats presents o representats. La segona convocatòria s’ha de fer mitja hora després de la primera i al mateix lloc, i s’ha d’haver anunciat amb la primera.


Article 13

  1. A les sessions de l’Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l’Associació.

  2. Els acords s’han de prendre en primera instància per aprovació de 2/3 parts dels assistents i en segona votació per majoria simple de vots dels presents. En cas d’empat, decidirà el vot de qualitat del president.

  3. Per adoptar acords sobre la separació dels membres, la modificació dels Estatuts, la dissolució de l’Associació, la constitució d’una federació amb associacions similars o la integració en una d’existent, és necessari un nombre de vots equivalent a les dues terceres parts dels assistents, tant en la primera convocatòria com en la segona. En qualsevol cas, l’elecció de la Junta Directiva, si es presenten diverses candidatures, s’ha de fer per acord de la majoria relativa dels associats presents i representats.



Capítol IV


La Junta Directiva


Article 14

  1. La Junta Directiva dirigeix , administra i representa l’Associació i que està formada per:

    • el/la president/a

    • el/la secretari/ària

    • el/la tresorer/a

    • Les vocalies que es consideri necessàries.

  2. L’elecció dels membres de la Junta Directiva s’ha de fer per votació de l’Assemblea General.


Article 15

  1. Els membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un període de quatre anys i es  renovant en el moment què se celebri l’Assemblea General Ordinària. 

  2. El cessament dels càrrecs abans d’extingir-se el termini reglamentari del seu mandat podrà esdevenir-se per:

    1. Dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual s’exposin els motius.

    2. Malaltia que incapaciti per exercir el càrrec.

    3. Baixa com a membre de l’Associació.


  1. En cas de produir-se una vacant, la Junta té la facultat de triar interinament els nous membres, que hauran de ser ratificats per l’Assemblea General.


  1. En el supòsit de dimissió col·lectiva de la Junta Directiva, s’haurà de convocar els socis a Assemblea General per comunicar la dimissió i procedir a l’elecció de nova Junta Directiva.

En el supòsit que la Junta Directiva dimissionària no convoqui l’assemblea de socis, aquests, en nombre no inferior al 10%, estan facultats per a convocar Assemblea General Extraordinària per sotmetre els socis a l’elecció de nova Junta Directiva, o, si no és possible, procedir a la dissolució de l’Associació.



Article 16

La Junta Directiva té les facultats següents:

  1. Representar, dirigir i administrar l’Associació de la manera més àmplia que reconegui la llei i complir les decisions que prengui l’Assemblea General, d’acord amb les normes, instruccions i directrius que estableixi.

  2. Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per exercir tota mena d’accions legals i interposar els recursos pertinents.

  3. Proposar a l’Assemblea General la defensa dels interessos de l’Associació.

  4. Proposar a l’Assemblea General la defensa de l’establiment de les quotes que els membres de l’Associació han de satisfer.

  5. Establir les sessions de l’Assemblea General i controlar que es compleixin els acords que s’hi adoptin.

  6. Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’Assemblea General perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l’exercici següent.

  7. Elaborar la memòria anual d’activitats i sotmetre-la a l’aprovació de l’Assemblea General.

  8. Contractar els empleats que l’Associació pugui tenir.

  9. Inspeccionar la comptabilitat, assegurar-se  que els serveis funcionin amb normalitat, administrar els fons socials i gestionar l’inventari de béns de l’Associació.

  10. Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els objectius de l’Associació, i autoritzar les activitats que aquests grups de treball projectin dur a terme.

  11. Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s’han d’encarregar de cada grup de treball, a proposta dels mateixos grups.

  12. Dur a terme les gestions necessàries davant d’organismes públics, entitats i altres persones, per aconseguir:

    1. Subvencions o altres ajuts.

    2. L’ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de recuperació ciutadana.

  13. Obrir comptes corrents i llibretes d’estalvis a qualsevol establiment de crèdit, o d’estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es determina a l’article 29.

  14. Resoldre provisionalment qualsevol cas que no s’hagi previst als Estatuts i informar- ne a la primera Assemblea General.

  15. Admetre i expulsar socis provisionalment, fins que l’Assemblea ho ratifiqui.

  16. Custodiar els llibres i documents de l’Associació.

  17. Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d’una manera específica a algun altre òrgan de govern de l’Associació o que li hagi estat delegada expressament.

  18. Decidir la seu social de l'Associació així com els espais i llocs a internet que consideri oportuns per les activitats de l’Associació.

  19. Obrir comptes de correu electrònic o xarxes socials o qualsevol canal electrònic adreçats a la comunicació amb els membres, relacions institucionals i proveïdors així com promoure les activitats de l’Associació. 


Article 17

  1. La Junta Directiva s’ha de reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin, que en cap cas pot ser inferior a una vegada cada sis mesos.

  2. Les reunions poden ser presencials o telemàtiques o mixtes, i els membres han de ser convocats prèviament, preferentment per mitjà de correu electrònic, pel president o la persona que el substitueixi.

  3. S’ha de reunir en sessió extraordinària quan ho estableixi amb aquest caràcter el president o bé si ho sol·licita un terç  dels membres que la componen.


Article 18

  1. La sessió de la Junta Directiva queda vàlidament constituïda si els membres han estat convocats amb antelació, preferentment per correu electrònic, i hi ha un quòrum de la meitat més un.

  2. Els membres de la Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les sessions que s’estableixin, encara que, per causes justificades, poden excusar-se’n. L’assistència del president o de les persones que el substitueixin hi és necessària sempre.

  3. La Junta Directiva ha de prendre els acords per majoria simple de vots dels assistents.


Article 19

  1. La Junta Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball si compta per fer-ho amb el vot favorable de dos terços  dels seus membres.

  2. També pot nomenar, amb el mateix quòrum, un o més mandataris per exercir la funció que la Junta els confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.


Article 20

Els acords de la Junta Directiva s’han de fer constar en el llibre d’actes. En iniciar-se cada sessió de la Junta Directiva, s’ha de llegir l’acta de la sessió anterior perquè s’aprovi o es rectifiqui, si és procedent.



Capítol 5


El/la president/a de l’Associació


Article 21

  1. El/la president/a de l’Associació també és el/la president/a de la Junta Directiva.

  2. Les funcions pròpies del/de la president/a són:

    1. Dirigir i representar legalment l’Associació, per delegació de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.

    2. Presidir i dirigir els debats, tant de les sessions l’Assemblea General com de les de la Junta Directiva.

    3. Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat.

    4. Establir la convocatòria de les sessions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.

    5. Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l’Associació.

    6. Les atribucions restants pròpies del càrrec i les que li deleguin l’Assemblea General i la Junta Directiva.

    7. Ordenar els pagaments.

    8. Adoptar totes les mesures que consideri urgents i necessàries per al millor govern i administració de l’Associació, exposar-les a la següent reunió de la Junta Directiva, o convocar-ne una amb l’objecte de ratificar la seva actuació.


  1. El/la vocal de més edat de la Junta han de substituir el/la president/a en cas d’absència o malaltia.



Capítol 6


El/la tresorer/a i el/la secretari/ària


Article 22

El/la tresorer/a té com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’Associació. Així mateix ha de:

  1. elaborar el pressupost, el balanç i la liquidació de comptes,

  2. portar un llibre de caixa,

  3. signar els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria,

  4. pagar les factures que aprovi la Junta Directiva, visades prèviament pel president, i

  5. ingressar el que sobri en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi.


Article 23

El/la secretari/ària ha de custodiar la documentació de l’Associació, aixecar i signar les actes de les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre d’associats.



Capítol 7


Les comissions o grups de treball


Article 24

La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, l’han de plantejar els membres de l’Associació que vulguin formar-lo, que n’han d’assabentar la Junta Directiva i han d’explicar les activitats que s’han proposat dur a terme. La Junta Directiva n’ha d’aprovar la constitució, llevat que hi hagi en contra el vot de les dues terceres parts de la Junta Directiva, la qual pot constituir directament comissions o grups de treball sempre que compti amb el suport d’un grup mínim de dos associats. La Junta Directiva s’ha de preocupar d’analitzar i seguir les activitats de les diferents comissions o grups de treball. Trimestralment, la persona encarregada de cada comissió o grup de treball ha de presentar a la Junta un informe detallat de les seves actuacions.



Capítol 8


El règim econòmic


Article 25

El patrimoni fundacional és de  100,00 euros (#CENT EUROS#).



Article 26

Els recursos econòmics de l’Associació es nodreixen de:

  1. Les quotes que fixa l’Assemblea General per als seus membres.

  2. Les subvencions d’organismes o entitats públiques o privades.

  3. Les donacions, herències o llegats  i els guanys de sortejos o rifes.

  4. Les rendes del patrimoni mateix o bé d’altres ingressos que puguin obtenir-se.




Article 27

Tots els membres de l’Associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes. L’Assemblea General, a proposta de la Junta Directiva, pot establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques anuals, i quotes extraordinàries.


Article 28

L’exercici econòmic coincideix amb l’any natural i queda tancat el trenta-u de desembre.


Article 29

En els comptes corrents o llibretes d’estalvi oberts en establiments de crèdit o d’estalvi, hi ha de figurar les signatures del/de la president/a, el/la vicepresident/a, el/la tresorer/a, el/la secretari/ària i un/a vocal. Per poder disposar dels fons n’hi ha prou amb dues signatures, de les quals una ha de ser necessàriament la del/de la tresorer/a o el/la president/a.



Capítol 9 


La dissolució


Article 30

L’Associació pot ser dissolta si ho acorda l’Assemblea General convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquesta finalitat.


Article 31

  1. Un cop acordada la dissolució, l’Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel que fa a la finalitat dels béns i drets de l’Associació com a la finalitat, l’extinció i la liquidació de qualsevol operació pendent.

  2. L’Assemblea està facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari.

  3. Els membres de l’Associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.

  4. El romanent net que resulti de la liquidació s’ha de lliurar directament a l’entitat benèfica o associació sense ànim de lucre que designi l’Assemblea General.

  5. Les funcions de liquidació i execució dels acords a què fan referència els números anteriors d’aquest mateix article són competència de la Junta Directiva, si l’Assemblea General no ha conferit aquesta missió a una comissió liquidadora especialment designada.


FAIG CONSTAR:


Que aquests Estatuts han estat redactats i aprovats per l’Assemblea General el 14 de  gener de 2022 .


Sant Mateu de Montnegre  

  











































ANNEX 


Capítol I. art.3


Àmbit territorial – referència històrica


10. Sant Mateu , veïnat

Veynat de Sant Mateu (1657), Sant Mateu de Montnegre (1979,1992), veïnat de Sant Mateu (1991, 1998, 2001).

Paral·lelament al veïnat de Montnegre, al segle XVII ja es qualificava la meitat occidental de la parròquia de Sant Mateu, que té com a centre l’església de Sant Mateu, amb el nom de veïnat de Sant Mateu. Aquesta designació, que també havà integrat l’antic veïnat de Montalt, era afegida al nom d’algun dels seus habitants, en concret, Jaume Preses l’any 1657. En les llibretes del mas Vinyoles hem localitzat una llista de les cases del veïnat de Sant Mateu d’inicis del segle XX: es tracta de can Roure, can Preses, can Barrombo, can Costa, can Menut, can Vadó, can Gelats, can Torres, can Vinyoles, can Estivalca, can Bertran, la Casanova, can Bisbe –actualment al Castellar-, can Marcó, can Masmontal i can Guilla. En l’actualitat, només cal afegir a aquesta llista: cal Colom, can Bancells, mas Gelats, cal Soldat, ca l’Eulàlia, can Salgueda Vell, can Salgueda, can Vinyoles Nou, can Viola, les cases de la urbanització del puig d’en Vinyoles i can Quintana, encara que aquesta darrera, normalment, se la inclou dins la parròquia del Castellar.

Cartografia: El Gironès ... (1979) , Mapa  comarcal ... (1992).

_____________________

De: Mallorquí, Elvis . «Capítol 3, Els noms de llocs. Termes i veïnats: les divisions territorials». A: Paisatge i història de Sant Mateu de Montnegre. Girona: Quaderns de les 7 Sivelles, Girona: CCG Edicions i Ajuntament de Quart, 2003, p. 67-68.